Journaling als tool voor mentaal welzijn.

Je gedachten, gevoelens, ideeën en acties neerschrijven in een journal of dagboek, ook journaling genoemd in het engels, is bevorderlijk voor je mentaal welzijn en werkt ontzettend helend.

Vooral in tijden van chaos in je hoofd, als je je onrustig voelt, gespannen, verdrietig of angstig, kan dit een extra hulp bieden om beter in contact te komen met jezelf en de mallenmolen aan gedachten wat op een rijtje te krijgen.

Journaling is een eenvoudige tool om aan zelfhulp te doen en je te helpen omgaan met overweldigende emoties bij stresserende gebeurtenissen, burnout, depressie of trauma. Je kan het gebruiken in het kader van persoonlijke groei. Bij therapie kan het ondersteunend werken, tussen de sessies ga je bijhouden wat er in je omgaat.

Er zijn veel onderzoeken gedaan en boeken geschreven over het effect, maar ik heb vooral zelf het nut ondervonden van schrijven. Als je een hoofd hebt zoals het mijne dat heel de tijd aan het denken is over vanalles en nog wat, kan ik het je zeker aanraden. En het is super toegankelijk, het enige wat je nodig hebt is een boekje en een pen.



Voordelen van journaling

Hieronder kan je een overzicht vinden van de voordelen van schrijven of journaling. Het kan helpen of ondersteunend werken bij onder andere stress, burnout, angstklachten en depressies.

  • Het helpt bij piekeren doordat je, door het opschrijven van je gedachten, structuur en rust brengt in de chaos in je hoofd. Het schrijven zelf verplicht ook je denken om te vertragen.
  • Je komt in contact met je binnenwereld en krijgt meer duidelijkheid over je gedachten en emoties. Je kan ze onderzoeken, kijken welke gedachten ondersteunend werken of net niet. Negatieve gedachten kan je makkelijker laten varen en vervangen door meer bemoedigende gedachten.
  • Als je regelmatig schrijft helpt het je bepaalde zaken te ontdekken die anders misschien aan je voorbij zouden gaan. Je kan patronen gaan herkennen in je denken en welke zaken je gevoelens en gedrag beïnvloeden.
  • Het geeft je de mogelijkheid tot zelfreflectie. Je zelfvertrouwen vergroot doordat je meer zelfbewust bent.
  • In het omgaan met angstklachten kan je gaan onderzoeken welke je triggers zijn.
  • Stress en spanningen in je lichaam kunnen beter losgelaten worden doordat je letterlijk je emoties van je af schrijft.
  • Bij depressie of depressieve klachten geeft het schrijven ruimte om al je emoties te omarmen, er niet in mee te gaan maar van op een afstand naar te kijken.
  • Je immuunsysteem en algemene welzijn verbetert doordat je stress op een positieve manier aanpakt.
  • Doordat alles duidelijker wordt en je er vanop een afstand naar kan kijken zal je makkelijker tot actie kunnen overgaan in plaats van in je hoofd te blijven zitten.
  • Je leert de kleine dingen in het leven te appreciëren.

Verschillende vormen

Er zijn verschillende formats die je kan toepassen. Je kan je houden aan één of een combinatie maken. Hieronder een overzicht van enkele:

  • Vrij schrijven
    Schrijf voor minstens 15 minuten al je gedachten en gevoelens die binnenstromen neer. Denk niet na over vormvereisten, schrijffouten, stijl of het oordelen en weglaten van bepaalde informatie. Je kan letterlijk dumpen wat in je hoofd zit. Stop niet met schrijven maar blijf in één stuk doorgaan. Als je merkt dat je vast zit kan je ook dit gewoon schrijven (ik zit vast) tot er iets nieuw opduikt in je gedachten. Om je te helpen kan je ook beginnen met de volgende zin af te maken; ‘Op dit moment ben ik’. Om dan vervolgens verder te gaan met ‘Ik wil…’. Dit proces wordt ook ‘een stroom van bewustzijn’ genoemd.
  • Loslaten van emoties
    Je kan bijhouden hoe je omgaat met aangename en onaangename ervaringen. Wat was je emotionele reactie op het gebeuren en wat waren je gedachten hierrond. Heeft deze gedachte je geholpen of kan je het ook anders invullen? Deze vorm van schrijven geeft je meer inzicht in je patronen, hoe je omgaat met gebeurtenissen, en laat je toe deze te veranderen indien ze niet helpend zijn. Het leert je om niet mee te gaan in de emotie of gedachte, maar er vanop een afstand naar te kijken.
  • Gratitude journal
    Ook dit woord klinkt beter in het engels. In het nederlands zou het een ‘dankbaarheidsdagboek’ zijn? Hier ga je bijhouden waar je elke dag dankbaar voor bent. Je kan bijvoorbeeld ‘s avonds voor je gaat slapen een lijstje maken van 10 zaken waarvoor jij die dag dankbaar was. Dit hoeven geen grootse dingen zijn, maar kan bijvoorbeeld zijn dat de zon scheen, of je een leuk gesprek hebt gehad met iemand. Het gezonde hieraan is dat je je leert focussen op wat al aanwezig is in je leven. Elke dag heeft wel iets positief te bieden, hoe slecht je je ook zou voelen. Het gaat erom je kijk op de dingen aan te passen en zo ook je gemoedstoestand positief te beïnvloeden.
  • Mentors
    Sta even stil bij de mensen die je in je leven geïnspireerd hebben, die bijgedragen hebben tot je persoonlijke groei en ontwikkeling. Het is niet belangrijk of je hen persoonlijk kent of nog nooit ontmoet hebt. Noteer de namen van deze personen en wat je in hen geïnspireerd heeft. Je kan het ook in ‘brief-vorm’ doen en hen vertellen hoe zij geholpen hebben om te worden wie je nu bent.
  • Visual journal
    In een visual journal ga je in plaats van schrijven tekeningen of sketches maken. Als je niet van schrijven houdt is dit een goed alternatief.
  • De onverzonden brief
    Schrijf een brief naar een persoon waar je graag iets tegen kwijt wil, maar wat om één of andere reden niet mogelijk is. Misschien is er iets wat je in hem of haar apprecieert, of net niet, waarvoor je je boos of verdrietig voelt of wat je geleerd hebt, wat je voelt en wat je mist. Het is niet belangrijk wat je schrijft, aangezien je het toch niet verstuurt.

    Je kan ook over je depressie schrijven, wat deze je geleerd heeft, deze dan bedanken om langs te komen en nu vriendelijk verzoeken weer te vertrekken. Over je angst om op toch wel stilaan op te rotten of je verslaving om je los te laten.

  • De goede dingen van het leven
    Het werkt verlichtend om af en toe stil te staan bij wat er goed gaat in je leven. We hebben de neiging om te focussen op de tegenslagen van de dag en niet altijd op wat er mee zat.
  • Schrijf een manifesto
    Een manifesto is een verklaring van waar je voor staat, je kernwaarden, en een engagement om te gaan handelen naar je overtuigingen. Hoe zou je graag willen leven? Wat zijn je grote levensdoelen? Wat zijn jouw prioriteiten?

    Nadenken over deze vragen kan je helpen betekenis en richting te geven. Je kan hier regelmatig op terug komen, tot je voelt dat het manifesto goed aanvoelt. Als je wil kan je het afprinten en ergens in je kamer ophangen, zo wordt je regelmatig aan je waarden herinnerd.


Algemene instructies

Er zijn geen echte regels verbonden aan journaling. Het is iets van jou en je doet ermee wat je wil. Neem wel even de volgende instructies mee:

  • Schrijf enkel voor jezelf. Zorg dat je je dagboek op een veilige plaats verborgen kan houden. Als dit moeilijk is, omdat je bijvoorbeeld nieuwsgierige tieners in huis hebt rond lopen, kan je de bladzijden ook dagelijks verbranden. Je kan ook digitaal werken, maar dan verlies je een beetje het positieve effect van schrijven.
  • Schrijf op een eerlijke en oordelingsvrije manier.
  • Denk niet na over vormvereisten, schrijffouten, stijl of wat dan ook.
  • Haal jezelf niet onderuit en blijf niet hangen in het negatieve.

Er zijn nog vele andere voorbeelden van het gebruik van journaling, in trauma therapie bijvoorbeeld of bij persoonlijke groei. Hier kan ik in een andere blogartikel op terugkomen.

Het is zeker iets om uit te proberen. Veel succes ermee alvast!

Wil je niets missen van Flow Clinic? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *